Pišu: Turističko-ugostiteljska škola Split – Anja Ćosić, Lana Tadić i Nicole Lozina, 4.b
Certificiranje je postupak ocjenjivanja trećih strana turističke organizacije ili destinacije prema standardima. Ministarstvo turizma i sporta Republike Hrvatske certificiranje u turizmu dodatno je valorizirano sustavima Ecolabel Indexa, GCTS (Global Sustainable Tourism Conciil),DOP-a, EMAS-a, ISO 14000, LEED-a, BREEAM-a, DGNB-a te LCA (Life Cycle Assessment-a). Također, Dalmatia Green je certifikat prepoznat od strane Ministarstva turizma i sporta kao primjer dobre prakse.
Što je Dalmatia Green ekološki certifikat u turizmu i kako se provodi njegovo ostvarenje?
Kad pričamo o certifikatima vrlo je važno spomenuti i Dalmatia Green te Sunce koja je nositelj ekološkog certifikat za smještajne objekte u turizmu za područje Dalmacije. Certifikat je prepoznalo Ministarstvo turizma i sporta RH i Splitsko-dalmatinska županija.
Dalmatia Green certifikatom smještaji dobivaju oznaku eco-friendly smještaja. Stjecanje certifikata ostvaruje se prijavom ili registracijom tijelu akreditiranom za certificiranje, dostavom adekvatne dokumentacije sukladno zahtjevima certifikata, procjenom stupnja održivosti sukladno dostavljenoj dokumentaciji, odlukom o kvaliteti odnosno dodjelom certifikata te produženjem valjanosti certifikata – recertifikacija.
Koje prednosti nudi uvođenje ekološkog certifikata?
Mnoge su prednosti koje pospješuju donošenje odluke za uvođenje ekološkog certifikata. Neke od njih su:
- Fokus se stavlja na takve procese radi izbjegavanja troškovnih rizika dovodi do kasnijeg ublažavanja/izbjegavanja rizika.
- Može se očitovati kao kvalitativni management kombiniran s nezavisnim procjeniteljima tj. certifikatorima dovodi do transparentnosti i kredibilnosti.
- Certifikat se koristi kao marketinški alat imidž branda/tvrtke/organizacije.
Nažalost, vlasnici se budućih turističkih objekata, u nedostatku ključnih informacija, a često i financijskih sredstava, još uvijek odlučuju na „staromodnu i neekološku gradnju“, tvrdeći da je ekološki način „bacanje para“ dok je zapravo takav način sve popularniji i lakše ostvariv.
Postoji li netko u našoj blizini tko prati trendove na tržištu zelene gradnje?
Tvrtka Zelena gradnja mala je hrvatska tvrtka koja se bavi arhitektonskim djelatnostima. Tvrtka prati trendove na tržištu zelene gradnje, održivih izvora energije i energetske učinkovitosti. Aktivno sudjeluje u izgradnji zelenog tržišta gradnje radi objedinjenja arhitektonskih usluga i proizvoda povezanih s ekološki održivom gradnjom.
Ako ipak niste jedni od skorijih vlasnika (šalu na stranu) neke nekretnine, pripadnici generacije Z također mogu razvijati svoje buduće planove koristeći trenutno najpopularniju društvenu mrežu TikTok, na kojoj se, među pregršt profila, također može pronaći i profil eco_tok na kojem se zabavnim videoisječcima i animacijama korisnike želi inspirirati i informirati o klimatskim promjenama i izazovima zaštite okoliša.ž
Hoće li ekološka izgradnja oštetiti granu turizma?
Kao i u svakoj gospodarskoj grani, i u turizmu postoje rizici koji bi mogli naštetiti turističkom sektoru. Brze promjene navika turista, promjene sustava vrijednosti, sigurnosni aspekti, klimatske promjene te digitalizacija jedni su od rizika koji zahtijevaju upravljanje sustavima i certificiranjem. Ipak, ako se dotaknemo šireg plana, cjeloživotnim planiranjem i optimizacijom može se izbjeći veliko povećanje troškova u budućnosti te, samim korištenjem „zelenih“ certifikata, ostvaruje se potencijal smanjenja rizika u daljnjem radu turističkog sektora.
Neki su se iznajmljivači pak svojom ponudom već sad fokusirali na eco-friendly turizam i njihova se klijentela odlučuje za turistički smještaj samo ovakvog tipa. Na takav način „iskaču iz mase“ i vidljivi su na svjetskim tržištima ekoturista.
Eco-friendly vila na otoku Hvaru, bukirana mjesecima unaprijed
Pitanja i odgovori:
1.Tko se krije iza eco-friendly smještajnog certifikata koji je prepoznalo Ministarstvo turizma?
Krije se Dalmatia Green kao predstavnik te udruga Sunce kao nositelj ekološkog certifikata za smještajne objekte u turizmu na području Dalmacije.
2.Koje su tri prednosti uvođenja ekološkog certifikata?
Prednosti su: ublažavanje/izbjegavanje rizika, kvalitativni management kombiniran s nezavisnim procjeniteljima tj. certifikatorima i korištenje certifikata kao marketinškog alata.
3.Čime se ističu eco-friendly iznajmljivači?
Ističu se svojom klijentelom koja se sve više i sve češće u masi drugih ponuđača odlučuje baš za turistički smještaj ovog tipa. Na taj način „iskaču iz mase“ te su eco-friendly turistički iznajmljivači vidljiviji na svjetskom tržištu ekoturista.
Zaključak
Na samome kraju možemo se svi zajedno složiti da nam je stalo do mjesta na kojem živimo, a to je planeta Zemlja. Zašto svi ne bi počeli svojim malim djelima na svakodnevnoj bazi doprinositi tome da što dulje boravimo baš ovdje gdje nam je i najljepše? Nažalost, ne krenemo li malim koracima donositi promjene u svom životnom prostoru pa onda u stambenoj zajednici, svom mjestu ili gradu pa županiji i na posljetku državi, trebat ćemo biti spremni na velike posljedice i grozni scenarij koje će uništiti naš dosadašnji „lagodan“ život. Promjene bi trebao na umu imati svaki pojedinac svakoga dana. Sve veća odgovornost stavlja se na izgradnju turističkih objekata uzeći u obzir da je u Hrvatskoj, a posebno u Dalmaciji, zbog glavne gospodarske grane turizma planirano sve veće i veće proširenje, a tako i izgradnja objekata namijenjenih za iznajmljivanje. Pomoću ovog certifikata ova zamisao o isplativijoj, sigurnijoj i korisnijoj gradnji postaje sve popularnija i nadamo se da će njezin pravi cilj u što bližoj budućnosti biti postignut.