Turizam se na Pelješcu širi, a vlasnica objekta Mrgudić Vacation, Marija Mrgudić, uspješno se ističe na tržištu zahvaljujući visokoj kvaliteti svojih usluga i održivom pristupu gostima. U ovom tekstu, Marija će s nama podijeliti svoju priču o poslovnom putovanju, izazovima s kojima se susrela i kako je uspjela izgraditi uspješan održivi turistički objekt u tom području.
Ako se niste uklopili u traženi trend, brzo se zarada smanjuje
Turizmom, u smislu iznajmljivanja apartmana, bavim se više od 30 godina i to je djelatnost koja je sekundarna u našoj familiji. Osnovna je djelatnost poljoprivreda. Kroz moje iskustvo prošla sam puno različitih trendova turizma koji su nekad donosili dobru zaradu, ali, ako se niste uklopili u traženi trend, brzo se zarada smanjuje.
Kad imate jedan proizvod koji je tražio velika ulaganja teško je nakon nekoliko godina ponovo izvršit veliko ulaganje da bi opstali na tržištu, a gosti u jednom razdoblju traže sobe, u drugom apartmane, a u trećem kuće za odmor. Na tržište stižu stalno nova ulaganja koja vas čine nekonkurentnim i prisiljavaju na stalne izmjene, stalna ulaganja, stalno stvaranje novih tona šuta i smeća. I tako se stalno vrtimo u krug koji nas vodi u propast.
Zbog toga se u posljednjem desetljeću počinjemo osvještavati o konceptu održivog turizma, koji je svojevrstan odgovor na svjetske ekološke i ekonomske probleme. Kako to globalno vrlo brzo pređe u lokalno, tako se ja i moja familija pokušavamo uklopit u ekonomsku održivost poštujući ekološke zahtjeve života.
Na poluotoku nije teško poštovat ekološka pravila i živit u skladu s prirodom
Nama koji smo vjekovima ovisilo o škrtoj zemlji na poluotoku nije teško poštovat ekološka pravila i živit u skladu s prirodom, a to danas daje najbolju ekonomsku održivost.
Apartmane i kuću za odmor uvijek smo nastojali opremit kvalitetnijim materijalima negoli je plastika, za čišćenje upotrebljavamo samo opremu od nano- i silver- vlakana (Raypath) tako da već godinama ne upotrebljavamo kemijska sredstva. Iako imamo vodovod, naše cisterne održavamo i koristimo kišnicu koliko je god to moguće.
Svoje goste cijenimo kao najbolje prijatelje i pokušavamo im ponuditi ono što i mi imamo, vino iz naših vinograda, ulje iz naših maslinika, povrće iz našeg vrta, marmelade i likere koje mi pravimo, kreme, balzam i macerate koje pravim. Razdvajanje i kompostiranje otpada na raspolaganju im je. Koristimo struju iz fotonapona i toplu vodu iz solara. Na taj način implementirano održive prakse u naše objekte i pokušavamo biti konkurentni u turizmu.
Moramo osigurat održivost kako bi mogli ponudit istu kvalitetu usluge
Najveći izazovi bili su promjena u razmišljanju. Određeni trendovi donose i određene načine razmišljanja oko obavljanja nekih poslova. Potrošački trend života donio je i način života i razmišljanja o brzom korištenju, promjeni i odbacivanju stvari, događaja i okoline. Donio je taj trend i novi način putovanja i odmora, ali i načina života koji se sve više i brže vrti i ne ostavlja vremena za kvalitetniju hranu, stvari, odmor. Brzo se zarađuje, ali se još brže troši, a najbrže rastu osnovni troškovi života. Da bi se sve to usporilo, tj. da bi od zarade najviše ostalo, treba prihvatit nova znanja i nove tehnike za svakodnevne životne potrebe.
Tako smo mi vrlo brzo shvatili da moramo osigurat obnovljivu energiju kako bismo mogli ponudit istu kvalitetu usluge te smo postavili fotonaponske elektranu na krovu. Kako moramo otpad pretvoriti u proizvod, počela sam sve kore od agruma prerađivati u proizvode koje poklanjam gostima. Na taj način počeli smo živjet održive prakse .
Održivost utječe na vašu konkurentnost na tržištu turističke industrije
Danas je trend održivosti i svakako da je onaj objekt koji je pokazuje konkurentniji na turističkom tržištu negoli onaj koji je ne pokazuje. Rijetki su danas gosti koji dolaze na našu obalu a da u svojim zemljama ne slušaju o održivom življenju – tako da uglavnom prepoznaju sve napore koje ulažemo u održivosti života i turizma.
Glavne koristi u daljnjem poslovanju svakako su kvaliteta usluge te konkurentnost i u ekonomskom pogledu jer zadovoljan gost se vraća.
Informiramo svoje goste o vašim održivim praksama
Moji gosti na ulazu u objekt dobiju osnovne informacije o objektu i mjestu. U tim informacijama kratko im objasnimo i o održivosti objekta u koji su došli: otpadu, kompostu, struji, vodi, vrtu, čišćenju, poklonima.
Gosti su većinom zainteresirani za sve vidove održivosti koje imamo i veliki dio njih ima potrebu učestvovat u svakodnevnim radovima za njihovo održavanje. Rijetko koji gost, u zadnjih par godina, uredno ne razvrstava smeće u označene kontejnere, ne baca otpatke u kompostijeru, ne interesira se o fotonaponskoj elektrani, ne želi učestovat u polijevanju vrta, ne želi posjetit našu vinariju i ne traži recepte za marmelade ili ušećerene kore agruma.
Naše bicikle dajem gostima ako treba. Najvažnije je da domaćin postavi poslovanje u okviru zelenih održivih vizija. Gost će to koristit i uživat u svemu, ako je to na korist njegovu odmoru. Ako gost mora sam popravljat sistem koji šteti okolišu, onda je to napor koji umanjuje njegovo opuštanje i uživanje.
Teško je biti održivo osviješten samo za turiste ako to sami ne živimo
Moj savjet mladima bio bi da što prije osvijeste održivost u razmišljanju o svom načinu života pa tako i turizmu kojim se bave. Teško je biti održivo osviješten samo za turiste ako to sami ne živimo. Svakim danom sve je primjetnije da se trendovi turista sve više mijenjaju od konvencionalnog k holističkom odmoru. To svakako treba biti vodilja kako planirati budućnost bavljenja turizmom svakog od nas koji se tom granom bavimo.
Mladima koji tek započinju karijeru u turizmu svakako je lakše jer oni nisu opterećeni bivšim trendovima. Načini komunikacije s kojim su mlađe generacije odrasle i na koje se oni oslanjaju već sad pune informacija o načinima života koja osiguravaju sigurniju budućnost i naslonjeni su na održiv način života. Mladim generacijama to je svakodnevnica koja ne iziskuje velike promjene. Moj savjet bio bi da što više primjenjuju znanost i nove tehnologije, koje trebaju implementirati s tradicijom života i kulture svoga mjesta, u turistički proizvod.
Održivi turizam i zelena tranzicija budućnost je koja se uvlači u svaku poru života naše šire i uže zajednice, tako da svi oni koji planiraju karijeru u turizmu moraju preći na takva razmišljanja i rabote. Budućnost je svjetlija što se prije prilagodimo tim zahtjevima.
Moja vizija odmora jednostavnost je i ravnoteža prirode i kulture
Uvijek sam uključena u sve akcije uređenja ili ozelenjivanja u mjestu i okolici. Sudjelovala sam u akciji sadnje drvoreda čempresa na ulazu u mjesto. Akcija je u programu HŠ-a „Dani zajedničke sadnje 2023”. Svaku godinu nešto ozelenjavamo. Tako sam organizirala sadnju 200 rogača prije par godina nakon velikog požara koji nas je pogodio.
Moja vizija odmora je jednostavnost i ravnoteža prirode i kulture. Sigurno da će mladi imati drugačije vizije i potrebe za odmorom, a i oni koji imaju možda stresnije svakodnevnice, ali svaki će prema svojim vizijama i mogućnostima naći smještaj i odmor. Najvažnije je da mi kao domaćini prepoznajemo potrebu gostiju za individualnost i relaksaciju.
Uvijek postoje planovi za budućnost, ali za sada nastojim prepoznat što to gostima čini odmor ugodnijim i u tom smjeru reagirati. Nastojat ću unijet što više cvijeća i zelenila u unutarnje prostore jer to uvijek daje opušteniju atmosferu, iako je to vrlo zahtjevno, pogotovo ljeti kad svakodnevno trebate zalijevati i održavati zelenilo, a naravno da se gosti ne osjećaju odgovornim za njega. Zato pomno planiram vrste bilja koje bi mi odgovarale.